خب! می خوام درمورد تجربه سفری که به کشور گرجستان کردم بگم که این سفرنامه قبل از سفر کردن کمک شایانی به شما میکند ، البته من هم قبل از سفر، سفرنامه  تور گرجستان ،آداب و رسوم مردم گرجستان و مهاجرت گرجستان ودیگر مطالب مرتبط جهت سفرم مطالعه کردم و این شد که تصمیم گرفتم که به یه سفر خارجی برم.

قبل از شروع به سفر نامه اطلاعاتی درمورد کشور گرجستان لازم دونستم بگم  گرجستان درشرق دریای سیاه ومابین اروپا وآسیا قرار گرفته و با کشورهای روسیه ،ترکیه،ارمنستان و جمهوری اذربایجان هم مرز است.پایتخت ان شهر زیبای تفلیس بوده ودین اکثریت مردم ان مسیحیت میباشد.لازم به ذکراست که این کشور حدود 200 سال پیش از ایران جداشد. این کشورکوهستانی دارای آب و هوای متنوعی میباشد و زبان رسمی مردم گرجیست لیکن زبان روسی، ارمنی و آذری  نیز در این کشور شنیده میشود.واحد پول رسمی در این کشور لاری میباشدوشهر تفلیس حدود 5/1 میلیون نفر جمعیت دارد.

خب بریم به سراغ سفرمون ، درسه که من قبلا سفرنامه های زیادی در این مورد مطالعه کرده بودم  ولی سفر به گرجستان خیلی اتفاقی و غیر منتظره بود .داخل اتاقم مشغول مقاله نویسی بودم  و یکی از مقاله های درمورد رشته تحصیلی خودم مطالعه میکردم . در حال خواندن بودم که صدای زنگ تلفنم به صدا درآمد که پسر عموم بود.پس از کمی گپ و گفتگو در مورد تحصیل و باز خورد رشته تحصیلی برای کار بهنام (پسر عموم) به من گفت که قصد سفر به گرجستان را دارد و میخواهد برای ادامه تحصیل در این کشور پذیرش بگیرد از دانشگاه دولتی ایلیا گرجستان. ازمن خواست تا در صورت تمایل وی را همراهی کنم.از انجاییکه این کشور نیاز به ویزا از قبل نداشت و در فرودگاه با درج مهر مجوز ورود به کشور را دریافت میکنید تصمیم گرفتیم دو روز بعد سفربه گرجستان کرده واقامتی  چند روزه در این کشور داشته باشیم. برخلاف برنامه ذهنی که داشتم و می‌خواستم زمینی، با اتوبوس و با کمترین هزینه اما بهترین کیفیت به این کشور اروپایی سفر کنیم، در نهایت به صورت هوایی و بسیار کوتاه و نه چندان ارزان صبح روزیکشنبه در اوایل تابستان پس از تهیه بلیط و رزروهتل به سوی گرجستان، تفلیس راهی شدیم.

ما سعی کردیم طوری بلیط سفر را بگیریم که تاخیر کمی داشته باشد چون پروازدو مسیره بود باید در ترکیه فرود بیاید بعد به سمت مقصد حرکت کند و ما برنامه ریزی پرواز رو طوری می خواستیم انتخاب کنیم که بتونیم به موقع و سروقت به محل اقامت برسیم.

ساعت  بلیط پرواز طوری بود که در ترکیه، استانبول به مدت 1 ساعت و 45 دقیقه باید باشیم تا دوباره به سمت تفلیس گرجستان حرکت کنیم. بلیط پرواز ساعت 7:30  بود و ما حرکت کردیم و بعداز تاخیر کوتاهی ساعت 15:10 دقیقه به مقصد رسیدیم و خلبان اعلام کرد در حال نشستن در فروگاه تفلیس هستیم و کمی بعد به زمین نشست. فرودگاهی نسبتا بزرگ و مدرنی که جمعیت زیادی دران به چشم میخورد.سری به duty free (بدون مالیات) فرودگاه زدیم و کمی خوراکی خریدیم .فروشگاهها ی لوکس در قسمتهای مختلف فرودگاه دیده میشد. اولین کاری که انجام دادیم چنج کردن ارز بود چون ما از ایران دلار برده بودیم و در انجا 50 دلار چنج کردیم هر دلار آمریکا 3.11 لاری بود. در آنجا همانند همه فرودگاه‌های شهرهای دنیا راننده‌های تاکسی با پیشنهادهای بالا منتظر مسافران بودند. البته گفته باشم برای کرایه تاکسی حتما با راننده‌ها چانه بزنیم. از جلوی درب خروجی ترمینال بین المللی یک تاکسی گرفتیم و به سوی هتل راهی شدیم ،درسه که یک ساعت از زمان تحویل اتاق در هتل دیر شد ولی به موقع بود و اتاقمان را تحویل گرفتیم.

هتل درقلب شهر آبانوتوبانی قرارگرفته بود و فاصله نچندان زیادی تا میدان آزادی تفلیس داشت. پس از طی مسافتی به هتل رسیدیم به دلیل فصل تابستان هوا نسبتا گرم بود . بعد از اندکی استراحت برای گردش در گرجستان و بازدید از شهر زیبای تفلیس از هتل خارج شدیم.

اولین مکان نزدیک هتل  ما قلعه ناریکالا دربالای کوه های تفلیس واقع شده واز کهن ترین بناهای شهر به شمارمیرفت و انطور که در سفر به گرجستان فهمیدم توسط شاه عباس صفوی ساخته شده بود. همانطور که اشاره کردم در دورانهای گذشته تفلیس جزیی از قلمرو ایران بوده از این رواین قلعه توسط ایرانیان ساخته شده بود.ازمسیر پیاده روی سرسبزی گذر کردیم تا قلعه برسیم.قلعه ناریکالا از لحاظ ظاهری مانند آتشکده های ساسانی بود.راهنمایی که در قلعه حضور داشت توضیحاتی از تاریخچه ان برای مخاطبان ارائه میداد. این بنا با دیوارهای بلندش نخست جهت کنترل عبور ومرور افراد ساخته شده لیکن با گذر زمان ویران شد وبعدها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در قسمت ورودی قلعه درب اهنی بزرگی وجود داشت  که برای حفاظت از محوطه تونل زیر زمینی یا همان پناهگاه ساخته شده بود. این درب به سبک شوروی سابق و ضد بمب ساخته شده و زمانیکه به پناهگاه رفتیم متوجه اتصال قلعه به مرکز شهر شدیم. در داخل حیاط قلعه، کلیسایی سنت نیکلاس که یک بنای نسبتا جدیدی بود وجود داشت که در سال 1997ساخته شده بود. ودر حقیقت جایگزین کلیسای اصلی بود که در قرن 13 ودر اتش سوزی ویران شد. ازقلعه بیرون امدیم ودر ادامه گردش در گرجستان به سمت حمام های گوگرد که در همان نزدیکی بود رفتیم.

در تفلیس، چشمه های آب گرم طبیعی زیادی وجود دارد وعلاوه بر این که یک جاذبه ی طبیعی به شمار میروند ، خاصیت درمانی نیز دارند.شنیده ها حاکی از انست که آب این حمام ها برای کسانی که دارای بیماری های روماتیسم، پوستی و…هستند خاصیت درمانی دارد.

خب ما با استفاده از ون به سوی  پل شیشه ای که از مکانهای دیدنی گرجستان محسوب میشد رفتیم. پل صلح روبروی پارک رایک واقع شده بود و در سال 2010 به عنوان سمبلی در تفلیس ساخته شد.  که در واقع یک پیاده‌روی مسقف از شیشه وآهن بود که در امتداد رودخانه‌ ای تفلیس قدیم و تفلیس جدید را به یکدیگر متصل میکرد. طراحی پل شیبه موجودات دریایی بود و در راس آن یک گنبد شیشه ای قرار داشت. چون ما نزدیک های غروب افتاب بود و کم کم شب میشد چراغ های ال ای دی زیادی در  پل مذکور بود تا در شب مانند نگینی در شهربدرخشد. از روی پل گذر کرده و مناظر زیبای اطراف را نظاره کردیم. چشم انداز زیبایی از کلیسای متخی، مجسمه واختانگ یکم و قلعه ناریکالا نمایان بود و ما بر روی پل ایستادیم و از نسیم خوی که میوزید نهایت لذت را بردیم سپس سپس از روی پل گذر کردیم و وارد پارک سرسبز و زیبای رایک شدیم .با تهیه بلیط سوار تله کابین شده واز پنجره های تله کابین به مناظر زیبای شهر نگریستیم که برخی از مکانهای دیدنی گرجستان نمایان بود. بر فراز تپه های سولولاکی مجسمه مادرگرجستان را دیدیم .این مجسمه با نام کارتیس ددا از تمام زوایای شهر نمایان است .این تندیس مرتفع زنی با لباس محلی گرجی را نشان میدهد که در یک دستش شمشیربه معنای سلحشوری و شجاعت گرجیها و در دست دیگرش جام شرابی به معنای مهمان نوازی اهالی این سرزمین وجود دارد.

س از طی مسافتی به سوی میدان آزادی تفلیس رفتیم. مجسمه طلایی رنگی که در قسمت مرتفع یک ستون قرار گرفته بود ودر وسط شهر خودنمایی میکرد. این میدان بعد از سال 1919 میلادی با پیروزی گرجی ها و فروپاشی نظام سلطنتی روسیه نام این خیابان به اسم رهبرارتش شوروی، میدان لنین نام گذاری و از زمانی هم که گرجستان به یک کشور با نظام جمهوریت مبدل شد، به اسم میدان آزادی تغییر نام داد. در سال 1991 وبا از بین رفتن حکومت شوروی، مردم تفلیس ، مجسمه ی لنین را به پایین اورند ، مجسمه ی گیورکی مقدس(مجسمه فعلی) را جای آن گذاشتند.

بعد از گشت  و گذار در میدان آزادی به طرف خیابان روستاولی پیشتربه اسم خیابان گولوین شناخته می شده رفتیم از خیابان های مرکزی شهرمیباشد که به نام یکی از شعرای گرجی شوتا روستاولی نامگذاری شده بود. ساختمان های اداری، و تجاری زیادی در سرتا سر دیده میشد. ساختمان های زیبایی که ترکیبی از سبک معماری قرن بیستم و مدرن بودند. اولین بنایی که در گشت و گذار در گرجستان توجهمان را به خود جلب کرد سینمای روستاولی بودکه بزرگ ترین سینمای گرجستان به شمار میرفت. در روبروی سینما، قصر Youth و ساختمان سابق پارلمان گرجستان قرار گرفته بود، و کمی جلوترهم کلیسای کاشوتی خودنمایی میکرد.

در همین منظور ادامه سفرمان که چند روزه بود جاهای مختلفی را گشت کردیم که به تعدادی کوتاهی اشاره میکنم شهر قدیمی تفلیس ، خیابان شاردنی، کلیسای جامع تثلیث ، موزه ملی گرجستان ، شهربازی متاتسمیندا و بام تفلیس که هر کدام از این مکانها آنقدر زیبا و با شکوه بودن که اگر بخواهم توصیفی از آنها انجام دهم خارج از این سفرنامه کوتاه ما است پس به همین اسامی و چند توصیف از مکانهای دیدنی بسنده میکنیم.

راستی میخوام در مورد غذا هاشون بگم که در لابه لای گشت و گذارمون برای وعده نهار یا شام چه در رستوران هتل و چه در رستورانهای بیرون هتل می رفتیم و ازمنوغذایی آنها غذا های معروف گرجستان رو انتخاب میکردیم یکی از آنها  به نام خینکالی بود. خینکالی یکی از غذاهای ملی گرجستان محسوب می شود. غذا از خمیر و گوشت و ادویه تهیه شده بود و ظاهری شبیه پیراشکی و داشت.که غذایی واقعا خوشمزه که براتون پیشنهاد میکنم. غذاهای گرجی به تنهایی از جاذبه های گرجستان محسوب می شوند. غذاهای گرجی بسیار خوشمزه و در بسیاری موارد سالم و کمتر سرخ کردنی هستند. بیشترغذاهای  گرجی با نان همراه است بر خلاف غذاهای ایرانی که با برنج همراه است.

اما غذاهای خوشمزه  دیگه که ما تو سفرمون در رستوران ها و حتی رستوران هتل انتخاب میکردیم، خاچاپوری از غذاهای معروف گرجی یک غذای سنتی گرجستان است که نوع معمول آن در میان مردم گرجی، خاچاپوری ایمرتی است که نان پر شده از پنیر ایمرتی یا سولگونی است. انواع مختلفی از خاچاپوری به نام های کوبداری، آجارولی، ایمرتی و مینگرلین وجود دارد. نوع معمول خاچاپوری ایمرتی است که با پنیر پر می شود. خاچاپوری کوبداری در منطقه سوانتی معروف است و به جای پنیر در وسط نان گوشت پخته شده قرار می گیرد. خاچاپوری آجارولی یک نان به شکل قایق است که در وسط آن پنیر و تخم مرغ خام می گذارند. خاچاپوری مینگرلین شبیه خاچاپوری ایمرتی است با این تفاوت که روی آن هم پنیر می ریزند و با فلفل شیرین قرمز آن را تزئین می کنند.

و یکی دیگر از غذا های خوشمزه که با غذا ما ایرانی ها هم شباهت دارد و خیلیامون اخر هفته ها باهاش خاطره داریم متسوادی از غذاهای معروف گرجی، همان گوشت کبابی است که در جشن ها و مراسم گرجی بسیار معروف است. این غدا در گرجستان با گوشت خوک، گوسفند، گوساله و یا بره آماده می شود. گرجی ها متسوادی را با نان و نوشیدنی می خورند و متسوادی غذای محبوب گرجی ها و پادشاهان گرجی از قدیم تا به امروز بوده است.

ساتیسوی مرغ ، چکمرولی ، آجاپ سندل ، پخالی اسفناج ، اجاخوری از غذاهای دیگر گرجستان که در منو غذایی انها بود و از معروفترین آنها نیز می باشد که جا بود اشاره ای داشته باشم.

خب درمورد گشت و گذار مکانهای دیدنی و غداهای خوشمزه در رستورانها گفته شد ولی براي عبور و مرور در شهر هم ميتوانيد از مترو، هم از ون هاي (ميني باس) زرد رنگي به نام ماتروشکا و هم از تاکسي استفاده کنيد. مینی بوس یا همان Marshrutka است که تقریبا در تمام خیابان‌های شهر و به قیمتی مناسب در دسترس هست. ماتروشکاها خطوط مشخصي دارند اما در هر کجا که لازم باشد می ایستند. هزینه سفر با این ون ها حدود 1 لاري است. متروي تفليس از قديمي ترين خطوط مترويي است که در اتحاد جماهير شوروي ساخته شده. مترو تفليس دو خط دارد که خط اصلي شمالي- جنوبي است با 16 ايستگاه و خط کوتاهتر شرقي- غربي است با 7 ايستگاه. اکثر ايستگاه هاي مهم در خط اصلي (خط آبي رنگ در شکل زير) قرار دارند. مترو از ساعت 6 صبح تا 12 شب کار می کند. براي استفاده از مترو در تفليس حتما بايد کارت مترو تهيه کنيد. در ايستگاه مترو با 20 لاري يک کارت مترو به نام “متروماني” خريديم، قيمت کارت 2 لاري بود و متصدي بقيه اش رو در کارت شارژ کرد. دفعات بعد مي توانيد با دستگاه هاي Paybox که هم در ايستگاه هاي مترو و هم در سطح شهر هستند کارتتون رو شارژ کنيد. هزينه هر سفر با مترو با کارت، 5/0 لاري بود که کاملا اقتصادي و به صرفه بود. از کارت مترو ماني همزمان ميشه براي مترو و تله کابين ريکه- ناريکالا هم استفاده کرد. آسانترين راه جابه جايي در تفليس استفاده از تاکسيه. کرايه تاکسي بين نقاط مختلف شهر متفاوت و از 5 لاري تا 10 لاري متغيير هست. در پیش گفتم که برای  تاکسی باید خیلی چانه زد ویا اینکه از دیگر وسایل نقلیه استفاده کرد ولی من توصیه میکنم هتلتان را جایی بگیرید که بهتر دست رسی داشته باشید به مکانهای دیدنی شهر، ما مکانی را انتخاب کردیم که پیاده هم میتوانسیم برویم و از آن مکانها استفاده کنیم ولی اگر نیاز باشد و یا کسی تحمل پیاده روی نداشته باشد میتواند از مترو و ون ها استفاده کند.

در مجموع سفر به گرجستان و بازدید از شهر زیبا و تاریخی تفلیس که نام آن برگرفته از چشمه های آب گرمش میباشد و به معنای گرم و جوشان است و دیدن مردمانی خونگرم با چهره هایی مهربان برایم بسیار لذتبخش بود. به شما علاقه مندان به تاریخ پیشنهاد میکنم در صورت امکان از این کشورزیبا دیدن کنید. قطعا بازدید از ان خالی از لطف نخواهد بود.