سلام دوستاران سفر و علاقه مندان گردشگری امروز میخوام درباره سفرم به جزیره زیبای قشم که با برادرم رفته بودم صحبت کنم. خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که شانس لذت بردن از ۴ فصل سال برایمان فراهم است و باید با گشت و‌ گذار در آن و پی بردن به نعمت های بی شمار خداوند شکر گذار این موهبت بی نظیرش باشیم.من سفر های زیادی رفتم در داخل ایران عزیزمون اینبار میخوام درمورد جایی بگم که دریای آبی  زیر آفتاب طلایی خورشید در خلیج همیشگی فارس میدرخشد.من و برادرم اوایل آبان ماه بود که تصمیم گرفتیم به رسم هرساله که شمال میرفتیم اینبار جنوب کشور سفر کنیم جزیره زیبای قشم که از خیلی ها بخصوص از فامیل و دوستانی که آنجا مسافرت کرده بودن وصفشو شنیده بودیم چون در پاییز آب هوای خوبی دارد تصمیم گرفتیم سفرمون رو آغاز کنیم. خب من و مهدی(برادرم) برای رفتن به قشم با هم فکر کردیم که تور تهیه کنیم چون هم پرواز سر موقع دارد و ما روز اولمون به موقع میرسیم و حدر نمیره و همچنین هتل بهتری روی تور قرار میدن که مسافر رازی باشه که خدارو شکر عالی بود. البته قابل ذکر هست که برای رفتن به جزیره زیبای قشم از سه طریق میشه رفت زمینی که از تهران حدود 12 ساعت تا بندر عباس هست و با لنچ ها وارد قشم میشه و با قطار هم که 19ساعت در راه هستید ولی راحترین ، بهترین و سریع ترین مسیر رفتن هوایی هست.

سفرنامه قشم

پروازمان ساعت 9 صبح بود.سوار هواپیما شدیم  پرواز که شروع شد بلافاصله صبحانه در هواپیما از طرف پرسنل پذیرایی شد همین که خواستیم به خودمون بیایم کمک خلبان گفت که ما هم اکنون در آسمان قشم هستیم. از پنجره هواپیما به دریای زیبا  و جزیره که از بالا خیلی کوچک بود نظاره گر شدم، طول پرواز ما به قشم به مدت 2ساعت بودم ساعت 11 رسیدیم.

ما بعداز طی مسافتی رسیدیم به هتل در مسیری که به سمت هتل میرفتیم از زیبایی جزیره بهره بردیم از دریا آبی که نمایان بود و از خیابان های بزرگ و ساختمان های تازه ساخته شده که معماری مدرنی داشت و فروشگاهای بزرگ و پاساژهای عالی که در آنجا بود. شرکت ایلیار پرواز برای ما هتل آرتا گرفته بودند که هم نزدیک دریا بود و هم دسترسی آسانی به مراکز خرید داشت.

خب بریم سراغ منوی غذایی در رستوران ، اینو همه میدونیم که چه در شمال و چه در جنوب کشورمون غذاهای دریایی معروف هستن پس ما از روی منو تصمیم گرفتیم ماهی سفارش بدیم. ماهی برشته (کباب زغالی) قشم وقتی غذا آورده شد ما از گارسن رستوران درمورد غذا های محلی آنجا پرسیدیم که ایشون توضیحاتی درمورد منوهای غذایی دادند که یکی از غذای محلی و خوشمزه آن منطقه هست که برای کسایی که میخوان سفری به قشم داشته باشن پیشنهاد میکنم امتحان کنند در قشم ماهی سنگسر یا سرخو را از آب می‌گیرند و شکمش را خالی کرده و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می گذارند. سپس ماهی را روی ورقه ی فلزی که روی آتش گاز یا ذغال آماده کرده اند، می گذارند تا کبابی شود. سپس ماهی ها را در ظرفی درب دار قرار داده و چند قطره اب به آن سینی های داغ، روغن در زیر پوست آن ها بچسبد و هنگام مصرف، پوست ماهی‌ها به راحتی کنده شود. چون ماهی طبع سردی دارد، اهالی قشم این غذا را به همراه خرما و رطب میل می‌کنند. گاهی غذایی که مردم قشم با ماهی می‌پزند در ظاهر فرقی با غذاهای معروف‌تر ندارد. مثلا همان سبزی پلو با ماهی که بیشتر ما شب عید خورده‌ایم، در قشم با ماهی محلی هوور می‌پزند و با برنج مخلوط می‌کنند.

غذای بعدی که ما امتحان کردیم هواری چکو میگ (پلو بچه میگو) یا لارو خشک ‌شده میگو بود که از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از این که آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، آنرا همراه پیاز تفت داده شده مخلوط میکنند، بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب  به همراه عدس آبپز شده و برنج از قبل خیس‌شده اضافه میکنند تا دم بکشد.یه غذای واقعا عالی هست و میتونم بگم به نوبه خودش بینظیراست.

یکی دیگه از غذاهایی امتحان کردیم پودینی کوسه از غذاهای محلی قشم هست. کوسه را فقط باید در قشم خورد در قشم کوسه را می‌پزند و له می‌کنند به آن لیموعمانی، ادویه، پیاز، رب و پیاز می‌زنند و دوباره روی گاز می‌گذارند. وقتی کوسه می‌خوریم دیگر مجبور نیستیم با یک دست مدام درگیر درآوردن استخوان‌ها باشیم؛ چراکه موقع پخت، آنها را از گوشت جدا کرده‌اند. گاهی هم همین غذا را با سفره ماهی می‌پزند که به آن پودینی سفره ماهی می‌گویند.

قشم غذاهای محلی متنوعی دارد که هرچی بگم کم گفتم، چون باید امتحان کرد تا طعم لذیذ غذا را فهمید، مانند کباب بز و شاورما، برنج دیشو ، عنکاس (ماهی مرکب)، کلمبا (Kolomba) و… که هر کدام از این غذا ها در جای جای قشم در بهترین هتل ها و رستورانها برای مسافرین و گردشگران سرو میشود.

ما بعداز صرف غذا برای بازدید از مکانهای دیدنی جزیره و گشت و گذار بیرون رفتیم البته قبل از بازگویی از مکانهای دیدنی اول درمورد سیستم حمل نقل برای مسافرین بگم در قشم سیستم حمل‌ونقل عمومی شامل تاکسی گردشی و تاکسی سرویس است. اتوبوس و مترو در قشم جایی ندارد. تاکسی‌ها نرخ بالایی ندارند، اما هزینه‌ی تاکسی دربست در قشم بالا است. هزینه‌ی تاکسی دربست ساعتی  حدود ۲۵ هزار تومان است. اما اگر با ماشین خودتان رفته باشید شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. البته می توانید در این جزیره ماشین کرایه کنید. به منظور کرایه اتومبیل از خدمات هتلی که در آن اقامت دارید سوال کنید چرا که اکثر هتل ها در قشم به مسافران خودشان ماشین کرایه می دهند.اگر هتل محل اقامتتان امکانات کرایه خودرو نداشت می توانید از طریق سه سایت qeshmcar.com، rentqeshm.com و qeshmcarrental.ir اقدام به کرایه خودرو بنمایید و ما چون قصد کرایه ماشین نداشتیم به همان تاکسی سرویس هتل بسنده کردیم.

حالا بریم سراغ جاذبه ها، چیزی که در قشم پایانی ندارد،‌ جذابیت طبیعت آن است. اغلب دیدنی‌های قشم از مرکز شهر دورند، اما بدون تردید ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن را دارند. من و برادرم از قسمت تور گردی داخلی که در قسمت پذیرش هتل بود به مناطقی که دیدنی بود ثبت نام کردیم تا از طریق آنجا به بهترین نحو از جاهای دیدنی قشم استفاده کنیم. اولین جایی که با تور گردی هتل رفتیم  دره ستارگان قشم، از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم است دره ستارگان مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هاست. به مرور زمان این کوه‌ها و صخره‌ها بر اثر بارش باران، وزش باد و… تغییر کرده است. این تغییر باعث به وجود آمدن اشکال متفاوت در بین کوه‌ها و صخره‌ها شده است. شکل‌هایی که گاهی اوقات با کمی تصور به موجودات عجیب و غریب و حیوانات شبیه می‌شوند. مردم بومی معتقدند این اشکال بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این محل وجود داشته، ایجاد شده است برای همین به آن دره ستارگان می‌گویند.

سپس بعد از این مکان باشکوه و دیدنی به جزیره ناز یا جزایر ناز از زیباترین مکان های دیدنی قشم است رفتیم. این جزایر در واقع سه صخره هستند که در میان دریا واقع شده‌اند. زمان‌هایی که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید. ایستادن روی صخره‌ها و تماشای برخورد موج دریا با سنگ واقعا لذت‌بخش است. ضمنا اگر کمی دقیق شوید از همان بالا خرچنگ‌هایی را می‌بینید که در پایین صخره این طرف و آن طرف می‌روند. اما تمام جذابیت‌های جزیره ناز به اینجا ختم نمی‌شود. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط به پا می‌کنند. فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و طراحی حنا روی دست از جمله فعالیت‌ها بومیان در ساحل جزیره ناز است.

بعداز آن به غار خربس رفتیم، غار خربس مجموعه‌ای از حفره‌هایی کوچک در دل یک کوه است. این حفره‌ها در یک دوره زمانی توسط مردم شکل اتاق به خود گرفتند. در واقع غار خربس در یک دوره زمانی به پناهگاهی امن برای زندگی مردم تبدیل شد. محوطه غار خربس فضایی باز و بدون پوشش گیاهی است، در ساعات ابتدایی صبح یا غروب به این مکان باید رفت که تابش آفتاب شدید نیست. البته  پیشنهاد میکنم نیمسال دوم سال را برای سفر به قشم انتخاب کنید ،سفری که به دور از گرمای شدید، می‌تواند بسیار دلچسب باشد.

مقصد بعدی برای بازدید از جاذبه های قشم جنگل حرا بود که یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی نه تنها قشم بلکه ایران است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنیهای قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید. درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های در هم تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم هستند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند. وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند. اگر به تماشای پرندگان علاقمندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت و آمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهیخوار و… را در این محل فراوان می‌بینید.

برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود. اما  اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.

بعداز آنجا نوبت برای گشت اخر تور گردی قشم حیات وحش دریایی قشم بود که  یکی از جاذبه های گردشگری قشم محسوب می شود که دارای سه گونه اکوسیستم مختلف می باشد که عبارتند از: جزایر مرجانی و جنگل های بارانی. انواع جانوارانی مانند: نرمتنان, بی مهرگان, مهره داران, مرجان ها, پرندگان, خزندگان و … و همچنین گونه های گیاهی متنوع در این اکوسیستم ها وجود دارد. در سفرتان به قشم امکان این را خواهید داشت تا به بازدید از این اکوسیستم ها بروید و لذت ببرید. البته این رو هم خاطر نشان کنم چون ما از تور گردی هتل استفاده کردیم شما میتوانید با اطلاعات کافی خودتان به این مناطق بروید بخصوص به مناطق تفریحی مانند غواصی در قشم که یکی از ایتم های جذاب و هیجان انگیز می باشد یا مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی و گردشگری است و دارای انواع امکانات تفریحی از قبیل اسکله‌ی قایقرانی، سوارکاری، اکواریوم طبیعی، پیست دوچرخه سواری و انواع ورزش‌های ساحلی است. انتهای این مجموعه به ساحل می‌رسد که امکانات برای تفریحات دریایی را برای گردشگران تور قشم فراهم کرده‌اند مانند جت اسکی، قایق‌رانی، اسکی روی آب و خیلی از مکان های تفریحی و دیدنی دیگر که باعث میشه آدم مجدد به اون سمت کشیده بشه.

قشم منطقه‌اى است که چندين پديده بارز زمين‌شناسى در محدوده آن قرار گرفته باشد. همچنین ممکن است علاوه بر پديده‌هاى زمين‌شناسى از آثار تاريخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و ميراث فرهنگى و طبيعى ديگر برخوردار باشد. این منطقه شامل تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی می باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاه‌کوه، کریان، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، روستای لافت و تالاب پرندگان دو کوهک اشاره کرد. این منطقه آنقدر مکان برای دیدن دارد که هر کدام برای بازدید و تفسیر علمی و عمومی چندیدن روز وقت میبرد که ما مختصری بر چند نمونه کوتاه و مفید اشاره کردیم تا قابل توجه سفر دوستان غزیزم باشد.

خب الان نوبتم باشه نوبت مراکز خرید هست که خیلیا با این قسمت موافق هستن بخصوص برادر من که هم عاشق خرید کردن هست در ضمن اینو هم خاطر نشان کنم که برای مراکز خرید باید خودتان با تاکسی بروید چون تورگردی هتل برای جاذبه های گردشگری و مناطق تفریحی است به هرحال ما در نزدیکی هتل دو تا از بهترین مراکز خرید به نام های سیتی سنتر 1و 2 بودیم که پیاده هم میشد رفت راهی شدیم یکی از مدرن‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید قشم که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، مجتمع تجاری – تفریحی سیتی سنتر نام دارد. این مجتمع در حقیقت از دو مرکز خرید به نام‌های سیتی سنتر ۱ و سیتی سنتر ۲ تشکیل شده که کاملا روبروی هم قرار گرفته و توسط یک پل هوایی در دو طرف خیابان به هم متصل می‌شوند. سیتی سنتر ۲ تقریبا دو سال پس از سیتی سنتر ۱ تاسیس شده و بسیار شیک‌تر و مدرن‌تر از آن است.  می‌توانید تمام خرید و سوغات خود را از این مجتمع خریداری کنید. در صورتی که به دنبال برند خاصی هستید، حتما در سفر خود به جزیره زیبای قشم از این مرکز خرید دیدن کنید.جالب است بدانید که در طبقه سوم این مجتمع تجاری، شهربازی، بازی‌های رایانه‌ای، بولینگ، سالن بیلیارد، سینما چهار بعدی، کافی شاپ و رستوران واقع شده که برای رفاه حال مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است. در نظر داشته باشید که بازار بزرگ ستاره، سینما دریا و پارک زیتون هم در نزدیکی این مرکز خرید قرار گرفته‌اند.

یکی دیگه از بهترین مکان ها برای سوغاتی  خریدن که میتونم بگم و جز آثار تاریخی هم حساب میاد بازار قدیم قشم است، یکی از بازارهای سنتی قشم که در سال ۱۲۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد، بومیان خرید خود را از این بازار انجام می‌دهند و سقف آن ترکیبی از روباز و سرپوشیده است.بازار قدیم قشم از اجناس متعدد و متنوعی برخوردار است، بنابراین برای خرید، انتخاب خوبی به شمار می‌رود در صورتی که تمایل دارید با آداب و رسوم و فرهنگ اهالی قشم آشنا شوید، حتما از این بازار سنتی دیدن کنید لباس‌های محلی، پارچه، وسایل خیاطی، فرش، طلا، صندل‌های جنوبی، لوازم خانگی، بلورجات، پوشاک، ملحفه و پتو، زیورآلات دریایی، محصولات سنتی، کیف و کفش و اقلام خوراکی برای سوغات تنها برخی از اجناس موجود در این بازار هستند.قدم زدن در این بازارها بسیار لذت‌بخش بوده و حس نوستالژیکی به شما دست می‌دهد که شاید در هیچ یک از بازارهای دیگر قشم تجربه نکنید. بهتر است بدانید که قیمت اجناس این بازار سنتی بسیار ارزان بوده و از کیفیت خوبی برخوردارند، بنابراین این اطمینان را به شما می‌دهیم که دست خالی از آن خارج نمی‌شوید.

در قشم مراکز خرید خوب و عالی بسیار زیاد هست مانند بازار بزرگ ستاره، بازار خلیج فارس، مرکز خرید دو دلفین و … که هر کدام از دیگری بهتر و زیباتر هستند.

در روز اخر سفر مانند هر روز صبحانه را در هتل صرف کردیم بعد از چند روز گشت و گذار وقت آن رسیده بود که برگردیم، این‌بار با چهره‌های آفتاب‌سوخته ولی پر از انرژی خوب به سمت فرودگاه برای برگشتن به تهران حرکت کردیم.

با این جمله ی شیخ اجل جناب سعدی این سفر زیبا را به پایان میرسانیم: “به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست”

تا یه سفر نامه دیگر بدرود…